recensies


Gooi en Eemlander,  2 februari 2009

(Quatuor pour la fin du temps met Carla Leurs, Céleste Zewald en Timora Rosler)

Superlatieven schieten te kort om de verrichtingen van dit viertal, solo en in vereniging in Messiaen te beschrijven. Imposant is het alerte pianospel van Daniël Kramer, ingetogen waar hij moet begeleiden en overweldigend wanneer hij er tegenaan kan.

 

Fränkische Landeszeitung, 3-6-2014

Verena Sennekamp (..) und Daniel Kramer, ein holländischer Meisterpianist, boten als Duo hervorragende Kammermusik.
Ganz im Sinn der malerischen Verknüpfung von Inhalt und Klang begeisterten die beiden Musiker durch ihr hohes Mass empatisch wechselnder Fantasien, ihre Virtuosität und ein hervorragendes gegenseitiges Einfühlungsvermögen. (..)
Auch Daniel Kramer wusste zu brillieren. Mit seimem weichen, virtuos über die Tasten schwebenden Anschlag konnte er im meditativen, wie auch im temperamentvollen Bereich gleichermassen überzeugen. 


BN de Stem, 31-12-2012 (Messiaen: Vingt Regards sur l'Enfant-Jésus)"Daniël Kramer subliem in Messiaen-recital". (...) muzikale symboliek die door de pianist op sublieme wijze werd uitgedragen. (...) grote dynamische contrasten, ferme en trefzekere aanslagen van akkoorden, eindeloos repeterend of met een jazzy ondertoon (...), werden door Kramer van de eerste tot en met de laatste regard twee uur lang transparant, diepgravend en met veel passie getoond.


Wageningse courant, 11 oktober 2008 (Visions de l´Amen met Wouter Bakker)

De beide pianisten niets dan lof. Wat een passie, wat een emotie! Naast dat het technisch een bijzonder lastig stuk voor de beide musici is, kan het in deze bijzondere setting ook pas echt goed tot zijn recht komen door de bezieling van de uitvoerenden, en die was afgelopen donderdag beslist aanwezig. Bijzonder was het samenspel, waarin ruimte was voor elkaar, en er een soort “bevestiging” van elkaar optrad. De uitbeelding van de planeten, die om elkaar heendraaien in het tweede deel, de bijna koketterende interactie in het langste deel “Amen du désir”, met het laatste deel, waarin we welhaast ten hemel opgenomen worden in de virtuositeit van de spelers en hun  bezieling …

In den Wouwdfluit, 12-03-2012

Bob van der Ent viool en Daniël Kramer piano waren in topvorm bij hun diep doorleefde uitvoering van de grote meesters. Wanneer je als toehoorder zo een klasse concert meemaakt voel je dat er in “In den Wouwdfluit” iets bijzonders aan de hand was.
Beethoven die zichzelf ruimschoots overtreft met zijn compositie van de  Kreutzersonate, kreeg een gepassioneerde vertolking. Bijzonder is dat violist Bob van der Ent en pianist Daniël Kramer zich geheel ten dienste stelden van de muziek en niet van de techniek. Er ontstond zo een fantastisch muzikaal samenspel tussen deze twee rasartiesten.
Daniël Kramer speelde de “Regard de la Vierge” met uiterste verfijning. Mystieke muziek met transcendente harmonieën die uit hogere sferen lijken te komen.
In deze klankwereld voelt Daniël Kramer zich thuis als een vis in de grote klankzee van Olivier Messiaen. 
Na de pauze had Daniël een onderhoudend vraaggesprek met componist Henk van der Vliet. Daniël Kramer speelde daarna de première van de 4e Sonatine van Henk van der Vliet met grote zeggingskracht. Ravels eerste deel uit zijn sonate klonk heel helder met strak geformeerde melodielijnen tussen de viool en de piano. (..) In het laatste deel werd het hordelopen voor de violist en pianist. Heftig samenspel en tegenspel tussen Kramer en van der Ent. Een toegift kon niet uitblijven. De bekende Habanera van Ravel voor viool en piano bracht kalmte in de zaal. Weer konden de luisteraars genieten van de verfijnde toonvorming van de violist, schitterend begeleid door de pianist. 


Maasdrielse courant, 18 april 2008 (recital met Sabine Wüthrich)

De Verre Einder genot om naar te luisteren. Daniël Kramer  heeft een voortreffelijke techniek, gepaard aan een fijn toucher. Zijn solistisch optreden met als intermezzo 'La terrasse des audiences de clair de lune' van Debussy werd prima van stijl en dynamiek vertolkt en kreeg veel waardering. Samen vormen zij een heel goed duo, een waar genoegen om naar te luisteren. Een heel goed recital.

 

Noordhollands dagblad, 11-08-2010 (ensemble A(i)rco, Poulenc trio)

...Dat leidde tot een speelse, vindingrijke en aanstekelijke uitvoering die vooral de charmante kant van Poulenc deed oplichten.

 

Heerenveense courant, 8 december 2006 (pianokwartet van Leoz met Mondriaan Kwartet)

Wereldformaat op Heerenveens podium. Men leverde samenspel van hoog niveau , prachtig van klank en perfect in balans. Daniël Kramer presenteerde zich als pianist van formaat., die zijn techniek geheel in dienst stelde van de interpretatie.


Westdeutsche Zeitung, 17 april 2010 (recital met Saeko Oguma, altviool)

Hochklassige Musiker geben sich in Haan in die Hand. Aus dem „Vogelkatalog“ (1956) von Olivier Messiaen spielte Kramer die „Feldlerche“ und erläuterte die Komposition vorher so lebhaft und mitreißend, das diese „neue Musik“ bald ganz vertraut war. (...) Die Musiker wiederholten das letzte der „Märchenbilder“ Schumanns.  Ein schöneres Ende hätte die Konzertsaison nicht haben können.

Downloads

CV  |  Foto